Kwaliteit

Visitatie
LVVP-visitatielogoVisitatie betekent letterlijk: bij collega’s op bezoek gaan. Het belangrijkste doel van visitatie is een verbeterproces op gang te brengen, de kwaliteit van de praktijkvoering te verhogen en waar nodig aan te scherpen. Via visitatie worden de sterke en zwakke kanten van de praktijkvoering ontdekt. Als lid van Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde psychologen en psychotherapeuten ben ik verplicht om eens in de 5 jaar mijn praktijk te laten visiteren. Dit dient als als toetsinstrument en borging van de kwaliteitseisen verwoord in de LVVP-brochure Kwaliteitscriteria voor de vrijgevestigde praktijk. Kwaliteitscriteria voor de vrijgevestigde praktijk. De praktijk is gevisiteerd en heeft met goed gevolg het visitatietraject afgelegd.

Kwaliteitsstatuut
Alle leden van de LVVP zijn statutair verplicht eens per vijf jaar deel te nemen aan de LVVP-visitatie.Kwaliteitsstatuut
Door de regering en partijen in de GGZ is besloten dat per 1 januari 2017 elke zorgaanbieder een kwaliteitsstatuut moet hebben, wanneer zij toegang wil tot de vergoeding van het verzekerde pakket van de curatieve GGZ van de zorgverzekeringswet. Het doel hiervan is drieledig:

  1. de cliënt weet waar die aan toe is, als deze in zorg komt
  2. samenwerkingsafspraken tussen professionals en zorgaanbieders zijn helder beschreven
  3. het geeft inzicht voor financiers en toetsende instanties in de kwaliteit van zorg van de aanbieder

Klik hier voor het kwaliteitsstatuut van Psychologiepraktijk Therese Tosserams

Klanttevredenheid
Gedurende de behandeling wordt regelmatig aan u gevraagd of de therapie nog aansluit bij uw behoeftes/doelen. Ik hoor graag uw mening over mijn aanpak, bejegening, praktijkvoering, bereikbaarheid etc. Tijdens de consulten zal hier kort mondeling aandacht aan besteed worden en tijdens het eindgesprek wordt dit schriftelijk geëvalueerd aan de hand van een (online) een clienttevredenheidsvragenlijst (de CQi Kortdurende Ambulante GGZ). Met de resultaten hiervan kan ik zonodig kwalitatieve verbeteringen doorvoeren.

Veilige incidentmelding (VIM)
Vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is elke zorgaanbieder verplicht per 1 juli 2016 om een registratiesysteem en een procedure te hebben voor het veilig intern kunnen melden, registreren en onderzoeken van (bijna)incidenten in de praktijk. Een incident is elke onverwachte of onbedoelde gebeurtenis, waardoor de patiënt schade heeft geleden, of die tot schade had kunnen leiden. De praktijk heeft hiertoe het volgende geregeld (in case of):

  • Er is een procesbeschrijving aanwezig voor het veilig intern kunnen melden, registreren en onderzoeken van (bijna)incidenten in de praktijk
  • (Bijna) incidenten worden apart, dat wil zeggen los van het patiëntdossier, geregistreerd
  • Hierbij wordt genoteerd welke maatregelen naar aanleiding hiervan ondernomen worden/zijn om dit soort incidenten in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.
  • Contact

  • Over mij

    Therese Tosserams : Psycholoog

    Therese Tosserams

    info@psychologiepraktijktosserams.nl

    Psycholoog

    Praktijkhouder, Gezondheidszorgpsycholoog BIG, hoofdbehandelaar, gekwalificeerd eerstelijnspsycholoog, EMDR basistherapeut, psycholoog NIP, basisaantekening psychodiagnostiek

    Sinds 1991 afgestudeerd als psycholoog. Na 12 jaar werkzaam te zijn geweest in de verpleeghuiszorg ben ik in 2003 mijn eigen praktijk gestart in het pand van Topfit Fysiotherapie, waar ook andere disciplines werkzaam zijn. Inmiddels heeft mijn praktijk een intensief samenwerkingsnetwerk opgebouwd, waarbij de lijnen kort zijn om zaken in gang te zetten.